Jak płacić telefonem? Poradnik wygodnych zakupów

Jak płacić telefonem

Rozwój płatności elektronicznych nabrał w ostatnim czasie szybkiego tempa, czyniąc np. robienie zakupów wygodniejszym niż kiedykolwiek. 2018 rok minął pod znakiem płatności za pomocą smartfona, która zdobyła popularność. Metoda ta jest wygodniejsza, niż może się wydawać. Jak płacić telefonem?

Technologia dokonywania płatności za pomocą telefonu to owoc współpracy dwóch ważnych technologii XXI wieku. Z jednej strony karty płatnicze, które wraz z technologią płatności zbliżeniowej stały się poważną alternatywą dla gotówki . Drugiej strony smartfony, które połączyły funkcje telefonów komórkowych, aparatów fotograficznych, urządzeń GPS i wielu innych.

Teraz, aby zapłacić za zakupy, wystarczy już tylko użyć swojego telefonu komórkowego. Czy ta coraz popularniejsza technologia jest jednak bezpieczna, szerokodostępna i możliwa do wprowadzenia w naszym smartfonie? Jak płacić telefonem?

Płatność telefonem – jak to działa?

Dokonywanie płatności za pomocą swojego smartfona nie byłoby możliwe, gdyby nie technologiczny rozwój bankowych aplikacji mobilnych. Dawno nie służą one bowiem już tylko do monitorowania w smartfonie stanu swojego konta bankowego i wykonywaniu mobilnych przelewów.

Dziś aplikacje dużej części banków operują systemami HCE i MCPB, które pozwalają na wprowadzenie do systemu naszego smartfona czegoś, co można nazwać elektroniczną kartą płatniczą. Jej dane są wprowadzane do dedykowanej aplikacji, przez co część z nich zapisywana jest w systemie telefonu, a część w chmurze.

W ten sposób wystarczy włączyć podgląd karty na ekranie telefonu, a następnie przyłożyć ją do terminala płatniczego, by dokonać płatności. Telefon musi być oczywiście wyposażony w antenę NFC, czyli moduł, który pozwala obsługiwać płatność telefonem. Obecnie, oferuje to większość nowych modeli smartfonów zarówno z systemem Android, jak i np. iOs.

Konieczne jest też, aby dany bank, w którym posiada się konto, oferował aplikację mobilną obsługującą płatności mobilne. Ich listę przedstawimy w dalszej części artykułu.

Jak płacić telefonem?

Dokonywanie płatności telefonem jest bardzo proste, co jest zresztą odpowiedzią na potrzeby konsumentów związane z posługiwaniem się smartfonem. Wszystko ma być możliwie najszybsze w użyciu, najwygodniejsze, dostępne w zasięgu ręki i możliwe do obsługi jednym palcem.

Jak już wspomniano wyżej, płatności telefonem dokonać można poprzez przyłożenie telefonu z widoczną wprowadzoną kartą do terminala płatniczego w dowolnej placówce usługowej. W przypadku smarfonów marki Apple, aby karta pojawiła się na ekranie telefonu wystarczy podwójnie przycisnąć guzik home. Jeśli mowa o telefony z systemem Android, tutaj wszystko zależy już od marki danego telefonu. Co ważne, nie ma znaczenia, która strona telefonu jest przykładana.

Płatność telefonem podobna jest sama w sobie do dokonywania płatności zbliżeniowej kartą. Po przyłożeniu telefonu do terminala na 1-3 sekundy, płatność jest zazwyczaj przyjmowana i akceptowana, jeśli środki na karcie nie są zablokowane bądź jest ich wystarczająca ilość. Jeśli kwota transakcji wynosi więcej niż 50 złotych, konieczne będzie wprowadzenie kodu PIN.

Płatność telefonem połączona jest z naszym kontem bankowym i dedykowaną do niego kartą debetową. W ten sposó, dokonywanie płatności telefonem daje bezpośredni dostęp do środków na koncie bankowym.

Gdzie można płacić telefonem?

Płatności telefonem można dziś dokonywać w każdej placówce usługowej, która wyposażona jest w terminale płatnicze. Muszą one obsługiwać jednak system płatności zbliżeniowych. Oznacza to, że w teorii płatności telefonem dokonać można wszędzie tam, gdzie można płacić zbliżeniowo kartą.

Niestety, mogą zdarzyć się naturalne błędy systemu, przy których płatność telefonem nie będzie możliwa, choć terminal jest do tego przystosowany. Co ciekawe, w takich przypadkach często płatność tradycyjną kartą nie powoduje zakłóceń. Z tego względu, warto być wyposażonym awaryjnie w kartę w portfelu.

Warto dodać, że płatność telefonem dzięki terminalom zbliżeniowym możliwa jest na całym świecie.

Które banki współpracują z Apple Pay, a które z Google Pay?

Usługa płacenia telefonem, choć staje się coraz bardziej upowszechniona i korzysta z niej coraz więcej użytkowników, wciąż nie jest obsługiwana przez każdy bank. Kwestię obsługi systemy płatności telefonem warto też rozdzielić na systemy Apple Pay (telefony iPhone od modelu 6 wzwyż) i Google Pay (telefony różnych marek), ponieważ ich współpraca z danymi bankami nie jest jednorodna.

Banki, które obsługują system Apple Pay

Usługa Apple Pay zdobywa sukcesywnie coraz większą popularność wśród dużych banków działających na terenie Polski.

  • Alior Bank
  • Bank Pekao SA
  • BGŻ BNP Paribas
  • Getin Bank
  • mBank
  • Nest Bank
  • Raiffeisen Polbank
  • Santander Bank

Najpopularniejsze banki, które jeszcze nie obsługują systemu Apple Pay

Niestety, istnieją wciąż duże banki w Polsce, które nadal (stan na styczeń 2019) nie oferują możliwości płacenia telefonem z ekranu iPhone’a.

  • Credit Agricole.
  • ING Bank Śląski.
  • Millenium Bank.

Przedstawiciele tych placówek deklarują jednak, że podejmują starania pozwalające dostosować ich system aplikacji mobilnych do technologii Apple. Bank Millenium mówi np. o I kwartale 2019 roku. W październiku 2018 Bank ING mówił z kolei o styczniu 2019 roku. Credit Agricole – nie podało jeszcze konkretnej daty.

Banki, które obsługują system Google Pay

System Google Pay (wcześniej znany jako Android Pay), cieszy się z kolei nieco większą popularnością wśród polskich banków. Obecnie, aplikacje mobilne poniższych banków udostępniają możliwość płatności telefonem użytkownikom urządzeń wyposażony w umożliwiający to system.

  • Alior Bank
  • BGŻ BNP Paribas
  • Citi Handlowy
  • Euro Bank
  • Getin Noble Bank
  • ING Bank
  • mBank
  • Nest Bank
  • Orange Finanse
  • Plus Bank
  • Raiffeisen Polbank
  • Santander Bank
  • T-Mobile Usługi Bankowe

Czy płacenie telefonem jest bezpieczne?

Technologia dokonywania płatności za pomocą telefonu została bez wątpienia dopracowana zarówno przez banki oferujące odpowiednie aplikacje mobilne, jak i twórców smartfonów obsługiwanych przez dane systemy operacyjne. Wiążę się z tym zatem i bezpieczeństwo, przez co bez wątpienia nie należy obawiać się dokonywania płatności za pomocą swojego telefonu.

Warto zachować oczywiście podstawowe środki ostrożności, które na ogół wskazane są podczas dokonywania płatności kartą zbliżeniowo. Mowa tutaj np. o wstrzymaniu się z przyłożeniem urządzenia do terminala, jeśli np. nie wyświetliła się kwota transakcji. Pozwoli to uniknąć np. sytuacji, gdy kasjer wprowadził błędną kwotę i omyłkowo dokona się z jej tytułu zapłaty.

W przypadku kradzieży lub zagubienia telefonu, zabezpieczenie przed nadużyciami odbywa się analogicznie do zagubienia karty. Należy ją zastrzec w swoim banku.

Jakie korzyści płyną z dokonywania płatności za pomocą telefonu?

Podsumowując. Dokonywanie płatności za pomocą telefonu niesie dużo korzyści, które czynią codzienne życie o wiele prostszym i wygodniejszym. Dzięki temu, dokonywanie codziennych zakupów jest proste i wygodne jak nigdy, eliminując problem z poszukiwaniem karty w portfelu (nie wspominając o gotówce).

Nie ulega wątpliwości, że dokonywanie płatności telefonem będzie zdobywać przez to coraz więcej entuzjastów i użytkowników. Samym 2018 roku, w ciągu roku ilość użytkowników płatności mobilnych wzrosła 2,5-krotnie do ponad 1,5 miliona użytkowników (dane portalu Super Biznes). Stanowią one już 80% płatności kartami Mastercard.

Pozwala to sądzić, że dokonywanie płatności w Polsce coraz śmielej kroczy w kierunku cyfryzacji.

Rate this post
2019-01-14T13:03:05+00:0011.01.2019|Blog finansowy|

Dodaj komentarz