Pieniądze zostawione w bankomacie – co robić?

Pieniądze zostawione w bankomacie

Niektóre czynności, im częściej się je wykonuje, tym bardziej rutynowe się one stają. Do grona takich aktywności bez wątpienia włączyć można wykonywanie transakcji w bankomacie. Choć panuje epoka elektronicznego pieniądza, wielu dalej regularnie potrzebuje dostępu do gotówki. Z roztargnienia, można jednak o niej zapomnieć. Pieniądze zostawione w bankomacie – co robić?

Konsumenci coraz chętniej używają w codziennych transakcjach różnego rodzaju kart płatniczych. Wraz z rozwojem technologii płatności zbliżeniowych i usługi płacenia smartfonem, jest to coraz wygodniejsze i jeszcze prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej. W dodatku, wzrost popularności płatności elektronicznych stymuluje coraz powszechniejsza obecność terminali płatniczych, co zresztą wpierane jest ostatnio nawet przez państwo w ramach programu Polska Bezgotówkowa.

Bankomaty – nadal w powszechnym użyciu

Fakt, że wirtualne pieniądze są dziś tak popularne, nie oznacza jednak, że gotówka odchodzi całkowicie do lamusa. Wielu użytkowników kart nadal potrzebuje dostępu do papierowego pieniądza. Przyczyny są różne. Na wypadek, gdyby nie działał terminal. W sytuacji, gdy w danym sklepie nie będzie można płacić kartą. W potrzebie przekazania komuś fizycznej gotówki. Albo zwyczajnie, asekuracyjnie, aby nie być w pełni zdanym na kartę płatniczą.

Ilość bankomatów wprawdzie w ostatnim roku spadła (dane Narodowego Banku Polskiego), jednak ich obecność w przestrzeni publicznej nadal jest wyjątkowo liczna. Niektórzy korzystają z nich regularnie, inni – raz na jakiś czas. Nie ulega jednak wątpliwości, że większość użytkowników karty chociaż raz miała styczność z maszyną płatniczą, wypłacając lub wpłacając do niej gotówkę. Czynność ta wydaje się banalnie prosta. Wystarczy włożyć kartę do czytnika, wybrać na ekranie pożądaną usługę i poczekać na możliwość włożenia lub wyciągnięcia danej sumy gotówki.

Z powodu codziennej rutyny lub zwykłego roztargnienia, może się jednak okazać, że odchodząc od bankomatu, zapomni się o najważniejszym. O zabraniu pieniędzy. Co zrobić w sytuacji, gdy klient zorientuje się, że nie pobrał z bankomatu swojej gotówki lub znalazł „porzucone” pieniądze podchodząc do bankomatu? Poznajmy zakres działań w tej sprawie.

Pieniądze zostawione w bankomacie – co robić?

W sytuacji, gdy pozostawiło się pieniądze w bankomacie, warto zachować trzeźwy umysł i nie panikować. Najrozsądniejsze będzie przygotowanie określonego planu działania. Utrata gotówki poprzez pozostawienie jej w bankomacie, niekiedy, nie musi oznaczać, że nie ma szansy na odzyskanie jej. Co należy zrobić w pierwszej kolejności? W miarę możliwości, należy pośpiesznie udać się do bankomatu, z którego się korzystało.

Jeżeli na miejscu nie znaleziono żadnej gotówki, konsument powinien jak najszybciej odszukać numer infolinii swojego banku lub operatora, który wydał jego kartę. Będzie to najdogodniejszy sposób na możliwie najszybsze zgłoszenie reklamacji. Bank zajmie się wyjaśnieniem sprawy. Jeżeli operatorem bankomatu była firma zewnętrzna, np. Euronet, to bank skontaktuje się z nią i podejmie próbę odtworzenia przebiegu pechowej transakcji.

Podczas zgłaszania zdarzenia, niezbędne będzie podanie podstawowych danych lokalizacyjnych bankomatu. Niezbędne będzie podanie miejscowości ulicy, przybliżonego lub konkretnego adresu, najbliższego budynku i operatora bankomatu. Ważną informacją będzie też godzina i dzień tygodnia, a także kwota pieniężna, jaka pozostała bez odbioru w bankomacie. Pracownik banku poprosi jeszcze o dane weryfikacyjne – spyta się o wybrane liczby na karcie (jej numer) lub inne dane.

Po przyjęciu wniosku przez bank, konsument musi uzbroić się w odpowiednią ilość cierpliwości. Prawo daje bankom bowiem nie więcej niż 30 dni na rozpatrzenie reklamacji i ocenienie, czy jest ona zasadna, a także czy możliwe będzie odzyskanie utraconej gotówki. Opisany czas tyczy się oczywiście bankomatów krajowych. W przypadku urządzeń poza granicami Polski, niektóre banki mają czas na rozpatrzenie reklamacji nawet do 60 lub 90 dni, co wynika np. z naturalnych przeszkód w sprawnej komunikacji z zagranicznym bankiem lub operatorem urządzenia.

Zabezpieczenia bankomatów ratunkiem?

Jak możliwe jest wspomniane wcześniej odtworzenie pechowej transakcji w banku? Bankomaty są dziś wyposażone w rozbudowany system zabezpieczeń, które mogą okazać się bardzo pomocne w przypadku dochodzenia. Wyposażone są one bowiem w kamery, które pozwalają na weryfikację tożsamości i dokonanie wstępnej oceny, czy zgłoszenie dokonywane jest przez osobę, która faktycznie brała udział w zamieszaniu. Jeżeli ten etap przechodzi się bezproblemowo, czas skupić się na problemie konsumenta. Dobrą wiadomością jest fakt, że większość bankomatów posiada dziś coś, co nazywane systemem zatrzymującym nieodebrane banknoty.

Najczęściej po upływie 30 sekund z powrotem zabierają one wydaną gotówkę, uniemożliwiając to, aby trwale leżała ona w podajniku. Cofnięta gotówka trafia do specjalnej, rezerwowej kasety bankomatu, w której będzie ona przechowywana do czasu namierzenia jej przez bank lub operatora bankomatu. Dla pewności, bank zawsze sprawdza, czy rozliczenie bankomatu na za dany dzień nie ma w sobie nadwyżki pieniężnej.

Co, jeśli bankomat nie przyjął nieodebranej gotówki?

Niestety, jeżeli wyżej wspomniane czynności sprawdzające nie doprowadzą do zlokalizowania pozostawionych środków, może się okazać, że z opisywanej sytuacji nie ma wyjścia. Pieniądze, jakie nie zostały odebrane z podajnika w bankomacie, najprawdopodobniej zostały skradzione. Złodziejów, może nie odstraszyć fakt, że bezprawne przejęcie pieniędzy z bankomatu jest karalne. Artykuł 284 kodeksu karnego przewiduje w takich okolicznościach nawet karę więzienia.

Nawet, jeśli wydaje się nam, że szanse na odzyskanie gotówki są nikłe, to warto udać się na pobliski komisariat policji i zgłosić fakt, że padło się ofiarą kradzieży. Fakt, namierzenie złodzieja w przypadku umiejętnego podejścia do urządzenia (tak, aby nie uchwyciła go kamera) lub jeśli jest on zamaskowany, może być bardzo trudne. Tym trudniejsze może być odnalezienie skradzionych środków, które złodziej może prędko wydać lub wpłacić np. na zagraniczne konto oszczędnościowe.

Z drugiej jednak strony, w dobie powszechnego i gęsto rozmieszczonego miejskiego monitoringu, szanse na odnalezienie złodzieja mogą być spore. Sprzyjające będzie tu oczywiście to, czy bankomat znajdował się blisko centrum miasta, gdzie zazwyczaj jest więcej urządzeń monitorujących. Poza nimi, zawsze istnieje zresztą szansa na odnalezienie się świadków zdarzenia, którzy mogą pomóc ustalić personalia złodzieja.

Pieniądze zostawione w bankomacie – wnioski

Z wyżej wymienionych informacji warto wysunąć konkretne wnioski. Fakt, korzystanie z bankomatu jest czynnością rutynową, którą podejmuje się bardzo często (niekiedy kilka razy w tygodniu lub nawet kilka razy dziennie). Niezależnie od ilości obowiązków i innych pilnych spraw, należy jednak zachować pełne skupienie podczas wypłacania i wypłacania gotówki w bankomacie. Raz, że chodzi tutaj o osobiste i niezwykle cenne finanse konsumenta. Dwa, że do wypłacenia gotówki nadal najczęściej używana jest karta płatnicza, która zawiera na sobie wrażliwe dane, które pod każdym względem powinny być chronione przed dostępem osób trzecich.

Kolejna sprawa to konsekwencje, jakie mogą się wiązać z roztargnieniem podczas korzystania z bankomatu. Niedopilnowanie tego, czy pobrało się gotówkę, może prowadzić w najgorszym scenariuszu do bezpowrotnej utraty dużej ilości cennej pieniędzy, jeżeli zwróci ona uwagę złodzieja i wpadnie w jego ręce. W najlepszym przypadku, konsument będzie musiał stracić dużo czasu na skontaktowanie się z bankiem. Potem, jeszcze naświetlenie kontekstu sytuacji, poczekanie na rozpatrzenie wniosku i ewentualne odzyskanie pieniędzy po wielu dniach.

Banki posiadają wprawdzie różne systemy zabezpieczające przed dokonywaniem kradzieży i pozostawianiem „bezpańskiej” gotówki. Poza systemem wycofania pieniędzy z podajnika po 30 sekundach, bankomat przypomina też na ekranie oraz sygnałami dźwiękowymi o konieczności odbioru gotówki i karty. Niestety, nawet i takie zabezpieczenia nie wygrają z ludzkim roztargnieniem. Podstawowe środki ostrożności i pełne skupienie to podstawa.

Co, jeśli to ktoś pozostawił pieniądze w bankomacie?

Na koniec warto poruszyć jeszcze odwrotną sytuację, która również wiąże się z poruszanym tematem. Co, jeśli konsument, podchodząc do bankomatu, zobaczy tam pozostawioną gotówkę, która nie została przez kogoś odebrana? Wówczas niezbędna będzie szybka interwencja w celu uchronienia cudzych pieniędzy od dalszego narażenia na wpadnięcie w niepowołane ręce. Konsument powinien szybko zadzwonić na infolinię operatora bankomatu i naświetlić sytuację, w jakiej się znalazł. Numer infolinii zawsze jest widoczny na naklejce obok ekranu.

Zgłaszając odnalezienie gotówki w bankomacie, należy podać jej przybliżoną ilość (czy jest to plik lub pojedynczy banknot). Ponadto, należy scharakteryzować godzinę i dzień, w których gotówka została odnaleziona. Podobnie jak przy zgłaszaniu pozostawienia własnej gotówki, także i znajdujący powinien podać szczegółowe dane pomagające namierzyć bankomat. Podać będzie trzeba miejscowość, ulicę, charakterystyczne budynki lub budynek, w którym bankomat się znajduje.

Lepiej zaangażować policję w sprawie poszukiwania właściciela pozostawionej gotówki

Mając na względzie wspomniany już wielokrotnie system, który przyjmuje z powrotem nieodebraną gotówkę, najczęściej powinien on zadziałać niedługo po tym, jak ktoś znalazł ją w podajniku. Niestety, może się okazać, że system zawodzi, a pieniądze dalej pozostają na widoku. Jeżeli mijają kolejne minuty, pod żadnym pozorem lepiej nie próbować „poprawiać” ułożenia pieniędzy, licząc, że podajnik zadziała. W takiej sytuacji, dobrym rozwiązaniem może być wezwanie na miejsce policjantów. Niestety, dyspozytor może wysłać pod wskazane przez nas miejsce patrol niechętnie, dlatego przytaczamy jeszcze jedno, alternatywne rozwiązanie. Opiera się ono na zaufaniu ludzkiej uczciwości i co tu nie mówić – uczciwości.

Zamiast zgłaszać odnalezienie gotówki i fatygować na miejsce patrol policji, konsument może też wziąć gotówkę i schować ją do np. oddzielnej przegródki plecaka. Następnie, powinien skierować się na najbliższy komisariat policji i przekazać tam znalezioną zgubę. Przy okazji, konieczne będzie oczywiście złożenie protokołu, a dalszym wyjaśnieniem sytuacji zająć powinni się już funkcjonariusze policji. Czynność ta wprawdzie może być czasochłonna, zajmując nawet powyżej godziny. Satysfakcja z pomocy i wykazania się wzorową, obywatelską postawą – zazwyczaj jest jednak bezcenna.

Rate this post
2019-05-06T09:05:38+02:0013.05.2019|Blog finansowy|

Dodaj komentarz