Gwarancja door to door – czyli zwrot kosztów bez wychodzenia z domu

Nie zawsze zakupiony przez nas sprzęt sprawuje się tak, jak tego chcemy. Na szczęście, w razie jakichkolwiek uszkodzeń bądź kłopotów z działaniem zawsze możemy skorzystać z gwarancji zapewnionej przez producenta lub dystrybutora! Niestety bardzo często wymaga to odesłania produktu do serwisu na własny koszt. Od tej zasady są jednak pewne wyjątki – a jednym z nich jest właśnie gwarancja door to door.
door to door

D2D – “od drzwi do drzwi”

Dla wielu klientów to właśnie door to door jest czynnikiem zachęcającym do kupna towaru – nawet, gdy konkurencja oferuje lepszy sprzęt, ale z tradycyjną gwarancją. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem? W wolnym tłumaczeniu stwierdzenie to oznacza “od drzwi do drzwi” – czyli reklamację realizowaną w domu klienta.

W tego typu gwarancji, gdy sprzęt jest uszkodzony bądź wadliwy – producent zobowiązuje się do naprawy usterki bądź wydania nowego towaru. Ponosi również wszelkie koszty transportu – zarówno przy wysyłce towaru przez kupującego, jak i odsyłce naprawionego, na który została złożona reklamacja. Jedynym obowiązkiem klienta jest zapakowanie sprzętu wraz z gwarancją i paragonem zakupu oraz oczekiwanie na kuriera.

Jak skorzystać z gwarancji door to door?

W praktyce tego typu reklamacją objęte są najczęściej sprzęty RTV i AGD. Jednak ostateczna decyzja i tak należy do danego dystrybutora. Gdzie odnaleźć informację, że produkt posiada gwarancję D2D? Zazwyczaj możemy o tym przeczytać w dokumentach gwarancyjnych. Ale pomocna będzie również naklejka z napisem: “gwarancja door to door” na danym produkcie. Dlatego, jeśli kupiona rzecz nie posiada dokumentu gwarancyjnego oznacza to, że nie jest objęty ani gwarancją producenta ani tym bardziej gwarancją D2D. Ten rodzaj zabezpieczenia oferują przede wszystkim firmy, które zakupują towar u legalnych producentów i dystrybutorów.

Gwarancja D2D nie obejmuje uszkodzeń wynikających z winy klienta, jak, np. niewłaściwe użytkowanie czy samodzielne dokonywanie naprawy, a także zdarzeń losowych, jak: zalanie, pożar czy zwarcie!

Krok po kroku – jak dokonać reklamacji wadliwego towaru?

  1. Aby sprawdzić czy nabyty produkt faktycznie objęty jest gwarancją D2D, wystarczy zajrzeć na stronę internetową producenta i wpisać odpowiedni numer towaru, który będzie potwierdzał możliwość reklamacji,
  2. Następnie zgłoś usterkę na podany w dokumencie gwarancyjnym, numer telefonu. Gdy numer seryjny produktu podlega rejestracji na witrynie internetowej – to nie jest konieczne przesyłanie karty gwarancyjnej wraz z dowodem zakupu,
  3. Dokonaj zapakowania i wysłania paczki. Możesz to zrobić na 3 sposoby: kurierem, pocztą lub dostarczyć osobiście. W tym przypadku, wszelkie koszty ponosi producent,
  4. Nowy sprzęt przychodzi na adres kupującego. Czas realizacji gwarancji w zwyczaju nie może on przekroczyć 14 dni, od dnia złożenia reklamacji.

Istotne jest to, jak zapakujesz towar! Najlepszym rozwiązaniem jest wysyłka oryginalnego pudełka, które dodatkowo zabezpieczone jest odpowiednią folią – tak, by podczas podróży nie uległ on zniszczeniu. Pamiętaj, że producent nie odpowiada za usterki powstałe w trakcie transportu!

A co, gdy winny szkody towaru jest kurier?

W takiej sytuacji konieczne jest spisanie protokołu i to najlepiej w obecności kuriera. Po jego sporządzeniu warto skontaktować się z serwisantem bądź punktem technicznym i ustalić dalszą procedurę gwarancji.

door to door kurierOdpowiedzialność sprzedawcy a producenta – czym się różni?

W obu przypadkach reklamację możemy składać zarówno:

  • U sprzedawcy – na mocy prawa, odpowiada za towar w każdej sytuacji! Czas na złożenie reklamacji to dwa lata od dnia zakupu,
  • U producenta – czas trwania reklamacji określony jest w karcie gwarancyjnej. Ba – jeśli zdarzy się, że sprzęt posiada gwarancję, ale nie wiadomo na jaki czas to uznaje się, że kupujący posiada 2 lata na złożenie reklamacji, od dnia zakupu.

To Ty jako kupujący obierasz drogę reklamacji! Pamiętaj tylko, że nie możesz stosować dwóch trybów jednocześnie.

Dlatego podczas wybierania sprzętu warto sprawdzić, czy posiada on dodatkowe oznaczenia, w postaci D2D. Jest to bowiem jedna z korzystniejszych i wygodnych form ochrony zakupu, która likwiduje różne problemy związane z przesyłką i transportem wadliwego produktu.

Dodaj komentarz